(…) Zjazd do Wisły łączy plac Zamkowy z mostem na Wiśle, a przez ten z Pragą. Sztucznie utworzona ta ulica jest rodzajem mostu arkadowego, w połączeniu z nasypem ziemnym. Zjazd, jako jedyna linia, łącząca Warszawę z Pragą, należy do najruchliwszych z ulic w mieście, szczególnie w dnie targowe, w które i nocą panuje tu wrzawa i zamęt. Zjazd ten składa się z okazałego wiaduktu, wzniesionego na siedmiu arkadach. Najwyższe luki mają 45 stóp wzniesienia, a 52 średnicy.
Częścią też zjazdu jest długi nasyp, zwracający się przed mostem na prawo, a sięgający aż ku dolnej części ulicy Mariensztad. Przy Zjeździe zwraca na siebie pewną uwagę tak zwany Żelazny Domek, w części zbudowany z żelaza, w którym dawniej mieściły się zakłady restauracyjne, a obecnie skład narzędzi rolniczych, dalej w dole już stoi obszerny gmach, w którym znajduje się Szkoła Bealna, a wreszcie przy samym moście żelaznym Łazienki, dawniej Zdanowicza, a obecnie akcyjne. Przez Zjazd prowadzi linia tramwajowa, łącząca dworzec kolei Terespołskiej i Petersburskiej z miastem. Nadmienić tu należy, że linia kolei konnej, od kolei Petersburskiej do kolei Wiedeńskiej, idąca przez Zjazd, Krakowskie Przedmieście, Królewską, Marszałkowską, jest najdawniejszą w mieście naszym i została wybudowaną przez główne towarzystwo ruskich dróg żelaznych. (…)
Powyższy tekst i ilustracje stanowią fragment przewodnika po Warszawie: Ilustrowany przewodnik po Warszawie : wraz z treściwym opisem okolic miasta; Andriolli, Michał Elwiro (1836-1893) Ilustracje, Illinicz-Zajdel, Ludomir (około 1858-1904) Ilustracje; Warszawa : Redakcja “Wędrowca”, 1893 (Warszawa : S. Sikorski)