(…) Osoby, przybywające do Warszawy z zagranicy, mogą to uczynić albo koleją Warszawsko-Wiedeńską, albo Kaliską, albo wreszcie koleją Nadwiślańską.
Każda z tych kolei ma swój osobny dworzec, co jest wielką niedogodnością i dla podróżnych i dla miasta samego. Projektuje się wprawdzie od lat kilku budowa jednego dla wszystkich koleii dworca centralnego, prędkiego urzeczywistnienia tego projektu nie można się jednak spodziewać.
Jak dotąd, największe znaczenie dla Warszawy ma Dworzec Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, najbardziej zawsze ożywiony. Wznosi się on przy zbiegu ulicy Marszałkowskiej z Aleją Jerozolimską i dość przyjemne, oglądany z zewnątrz, sprawia wrażenie. Wybudowany jeszcze w roku 1844-tym podług planów Henryka Marconiego nie odpowiada już zupełnie obecnym warunkom do dworca.
- Tramwajem Nr. 3 podróżny dojedzie z Marszałkowskiej Królewską na Krak. Przedmieście i Miodową na Plac Krasińskich.
- Tramwajami Nr. 8 lub 17 dostanie się na dworzec Kowelski.
- Tramwajem Nr. 14 — może przejechać ulicami ŚtoKrzy ską Graniczną, PI. Bankowym, na Senatorską, Bielańską, Nalewki i Muranów.
- Tramwaj Nr. 16 — dowiezie go do ul. Chłodnej i Wolskiej.
- Tramwajem, oznaczonym 0 (zerem), wsiadłszy z dowolnej strony, za opłatą 3 kursów (21 kop. w Icj i 15 kop. w II-ej klasie objedzie wokół całą Warszawę.
Z dworca kaliskiego tramwaj Nr. 8 dowiezie podróżnych do ul. Marszałkowskiej, a w miarę potrzeby do dworca kowelskiego. Dworzec Kolei Nadwiślańskiej (zwany „Kowelskim“ lub „Mławskim“ położony jest na Placu Broni, wprost Cytadeli, na końcu Zakroczymskiej. Budynek brzydki, koszarowy, ale dość obszerny.
Na dworcu kowelskim podróżny znajdzie tramwaje Nr. Nr. 8 i 17; pierwszym dojedzie na ul. Marszałkowską, drugim—również się na nią dostanie, ale po drodze ma ulice: Bielańską, Nowo Senatorską i Krakowskie Przedmieście z hotelami. Inne dwa dworce kolejowe, służące dla osób odjeżdżających, lub przyjeżdżających ze Wschodu mieszczą się już na terytorium Pragi. Pierwszy z nich:
- Dworzec Brzeski, koleii dawniej Terespolskiej jest bezwarunkowo z wszystkich najokazalszy i posiada bardzo dobry rozkład wewnętrzny. Wznosi się przy ul. Wołowej Nr. 44.
- Dworzec obsługują tramwaje Nr. Nr. 4 i 22: pierwszy dowiezie podróżnego na Nowy Zjazd, Miodową, Plac Krasińskich, Gęsią róg Dzikiej; drugi — na Krakowskie Przedmieście (gdzie są hotele pierwszorzędne).
- Dworzec Petersburski, przy ul. Wileńskiej Nr. 38, na granicy Starej i Nowej Pragi, nie przedstawia się okazale.
Obsługują go tramwaje Nr. Nr. 5 i 18: pierwszym dostaje się podróżny na Krakowskie Przedmieście, Nowo Senatorską, lub Bielańską; drugim — również na Krakowskie Przedmieście i ulice Marszałkowską. Połączenie między dworcami istnieje dwojakiego rodzaju: tramwajami przez miasto i koleją zewnątrz miasta.
Dworce Wiedeński, Kowelski i Terespolski utrzymują pomiędzy sobą komunikację za pomocą Kolei Obwodowej. Pociągów tej kolei krąży w każdą stronę po 5 na dobę, odchodzą one według rozkładu, dostosowanego na każdy sezon do pociągów bezpośredniej komunikacji. Kolej obwodowa korzysta na danych dworcach z ogólnych kas biletowych i bagażowych. Przy bezpośredniej komunikacji korzystniej jest jechać koleją obwodową, niż przez miasto. (…)
Przewodnik po Warszawie i okolicach A E. Zięckowski Warszawa : skł gł w księg Gebethnera i Wolffa, 1912 (Warszawa : Andres i Ska)