(…) Ulica Chmielna (część zachodnia). Po prawej stronie tej ulicy, począwszy od ulicy Żelaznej, przechodzimy obok budynków, należących do kolei żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej. Pierwszy budynek, który zwraca naszą uwagę po stronie lewej, jest kamienica niezbyt wielka, zbudowana z cegły, bez tynku, a mieszcząca w sobie Szkołę Techniczną kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, firnach ten, położony pod Nr. 88, umyślnie zbudowany jest na zakład naukowy, z uwzględnieniem specjalnych jego potrzeb. Z ulicą Chmielną w tej części po strome lewej spotykają się ulice: Sosnowa, Wielka i Zielna; po stronie prawej nie ma żadnej ulicy wychodzącej z Chmielnej, gdyż grunt w całej długości zajęty jest pod kolej Warszawsko-Wiedeńską. Nie dochodząc ulicy Wielkiej, po stronie prawej zwraca uwagę znaczna posesja za kratami żelaznymi — to gmachy Komory Celnej. Posesja ta oznaczona jest Nr. 53 hip. 1554/5). Tu zarówno się mieszczą biura jak magazyny, składy i inne zabudowania tej instytucji skarbowej. Z ulicy Chmielnej znaną nam częścią ulicy Marszałkowskiej przechodzimy na ulicę Jerozolimską, w kierunku na prawo, ku rogatkom Jerozolimskim. Cała długość strony prawej zajęta jest przez tor i zabudowania kolei Warszawsko-Wiedeńśkiej. Przejazd urządzony jest jedynie- przez ulicę Żelazną i Towarową. Od dawna istnieje projekt urządzenia nad torem kolejowym’ przy ulicy Żelaznej wiaduktu lub pod nim tunelu, aby ruch kolejowy nie tamował w tym punkcie- ruchu miejskiego, kołowego. Projekt jednak dotychczas jest tylko- projektem. Udajemy się teraz na zwiedzenie ulicy Żelaznej, w kierunku do jej początku przy ulicy Żytniej. (…)
Powyższy tekst i ilustracje stanowią fragment przewodnika po Warszawie: Ilustrowany przewodnik po Warszawie : wraz z treściwym opisem okolic miasta; Andriolli, Michał Elwiro (1836-1893) Ilustracje, Illinicz-Zajdel, Ludomir (około 1858-1904) Ilustracje; Warszawa : Redakcja “Wędrowca”, 1893 (Warszawa : S. Sikorski)