Kampania Legalna Kultura trwa – „edukacja zbliża”

 

Dobiega końca pierwszy etap edukacyjnej kampanii społecznej Legalna Kultura, która rozpoczęła się na wiosnę 2012 r. Hasłem przewodnim było „Wspieraj kulturę – korzystaj z legalnych źródeł”. Celem tego projektu jest promocja legalnych źródeł kultury, dzięki którym ją wspieramy i budowanie świadomości społecznej dotyczącej ochrony własności intelektualnej.


Kampania realizowana jest przez Fundację Legalna Kultura. Skierowana jest do wszystkich odbiorców kultury, przede wszystkim do tych, którzy jeszcze nie przykładają wagi do legalności jej źródeł. Można się na nią natknąć w telewizji, radio, Internecie, kinie, metrze, podczas imprez kulturalnych i w trakcie różnych konkursów. Organizatorzy i partnerzy kampanii podkreślają, że dla twórców i odbiorców kultury legalne jej źródła stanowią ich wspólny interes. Obecnie mamy do czynienia z głębokim kryzysem w ochronie własności intelektualnej. Świadczy o tym rozwój piractwa, przede wszystkim w sieci.

Legalna Kultura na obecnym etapie stawia na edukację dzieci, młodzieży i dorosłych poprzez organizowanie warsztatów, szkoleń i seminariów. Dla nauczycieli gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych przygotowane zostały broszury i scenariusze lekcji ze wskazówkami metodycznymi. Te działania maja na celu uczyć jak korzystać z dóbr kultury legalnie. Kultura z legalnych źródeł może być płatna i bezpłatna. Nie każde płatne źródło jest legalne. Jak je więc odróżnić? W tym celu w ramach projektu Legalna Kultura została stworzona baza płatnych i darmowych, legalnych źródeł kultury, która stale się powiększa. Obecnie jest to ponad 150 portali i stron internetowych.

Jednym z elementów kampanii była konferencja prasowa w Kinie Kultura. Przybyli na nią organizatorzy, partnerzy, niektórzy ambasadorowie i przedstawiciele mediów. Ambasadorami kampanii są: Aga Zaryan, Danuta Stenka, Dorota Miśkiewicz, Jacek Wasilewski i Piotr Metz. Kampanię wsparło ok. 50 artystów, którzy w spotach reklamowych przedstawiali swoje argumenty za legalnymi źródłami kultury, wśród nich te oczywiste, że piractwo to kradzież, artysta zawód jak każdy inny, a za jego pracę należy mu się wynagrodzenie, bo w przeciwnym razie będzie musiał porzucić swe zajęcie i znaleźć inne, płatne. Legalną Kulturę wspiera wiele instytucji i kilkadziesiąt partnerów medialnych. Partnerami strategicznymi są: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Polski Instytut Sztuki Filmowej, poprzez których programy projekt jest finansowany.

Podczas konferencji prasowej przedstawione zostały rezultaty pierwszego etapu projektu oraz plany nowych działań, które będą realizowane pod hasłem „Legalna Kultura – edukacja zbliża”. Kampania przynosi wymierne efekty. Udało się przekonać cześć odbiorców kultury, że to w jaki sposób z niej korzystają ma znaczenie, że twórcy są ważni i potrzebni i wymiana na linii twórca-odbiorca powinna opierać się na wzajemności. Według przeprowadzonego badania efektywności kampanii co czwarty Polak zna markę Legalna Kultura, większość badanych ocenia kampanię pozytywnie, a jej ideę popiera ponad połowa respondentów. Największą akceptację projektu wykazują nastolatkowie (15-18 lat), co dobrze wróży na przyszłość i zapewne pomoże zrealizować główne zamierzenie Legalnej Kultury. Jest nim doprowadzenie do stanu, w którym: użytkownicy coraz lepiej będą potrafić odróżniać legalne źródła od nielegalnych, wykształci się poczucie odpowiedzialności za kulturę jako wspólnotę twórców i odbiorców, wytworzy się i utrwali dobry obyczaj korzystania z legalnych źródeł w sieci i poza nią.

Więcej o kampanii na www.legalnakultura.pl


tekst i foto: Ewa Balana

 

 

 

 

 

fot. materiały prasowe



Kategoria: Aktualności | Źródło:  Redakcja Kulturalnie.waw.pl | Cena:  darmowa
Kolportaż:  internet




comments powered by Disqus



redakcja / kontakt | reklama | linki | regulamin i polityka prywatności| korzystając z serwisu akceptujesz pliki cookies
--