W Galerii Działań


Bez krosna/bez koloru


Ada Lewicka i Agnieszka Palińska są tegorocznymi absolwentkami Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Dyplom przygotowywały w pracowni profesora Wojciecha Zubali. Pomimo, że obie artystki posługują się medium malarskim, ich prace nie przypominają tradycyjnych obrazów. Płótna Ady Lewickiej pozbawione są krosien. Agnieszka Palińska ograniczyła gamę barwną do minimum, używając jedynie czarnej, nanoszonej bezpośrednio na grunt, farby.

 

 


 

Malarstwo Ady Lewickiej jest inspirowane naturą. Pewne traumatyczne zdarzenie z dzieciństwa sprawiło, że obserwacja przyrody stała się dla niej ucieczką od świata realnego w świat magiczny, pełen fascynujących kolorów i kształtów. Wykształciła w sobie zdolność kontemplacyjnego przyglądania się naturalnym zjawiskom. Szczególnie fascynuje ją obserwowanie powierzchni wody i przesmyków światła między gałęziami. W swoich pracach Lewicka stara się wychodzić poza ograniczenia zmysłowo-postrzeżeniowego widzenia świata. Lubi eksperymentować, maluje sprayami i aerografem. Chce, żeby jej malarstwo miało efemeryczny charakter, dlatego nie naciąga prac na blejtramy. Poza pracami malarskimi na wystawie prezentowane są również jej reliefy, które stworzyła w Pracowni Struktur Wizualnych pod okiem profesora Jacka Dyrzyńskiego. Prace z papieru i pianki modelarskiej inspirowane są powidokami i teorią unizmu Strzemińskiego. Reliefy składają się z neutralnych elementów, które dają wielobarwne refleksy. Białe z pozoru płaszczyzny świecą neonowym światłem.

 

Punktem wyjścia dla ascetycznych obrazów Agnieszki Palińskiej stał się surowy, zimowy pejzaż Bieszczadów. Jej prace są wyrazem oporu, cichego buntu, wobec nadmiaru bodźców i informacji. Proces ich powstawania polegał na eliminacji wszystkiego co zbędne, co mogłoby rozpraszać uwagę. W wyczyszczonym, niemal monochromatycznym krajobrazie pokrytych śniegiem połonin, odsłaniają się niedostrzegalne zazwyczaj struktury, drobne formy uśpionego życia. Pojedyncze suche pędy, źdźbła traw stają się pełnoprawnymi bohaterami obrazów. Zbliżone do kaligraficznego zapisu prace powstają na własnoręcznie przygotowanych płótnach, w których istotną rolę odgrywa naturalny kolor podobrazia.

Ada Lewicka i Agnieszka Palińska

 


Kategoria: Aktualności | Źródło:  Redakcja Kulturalnie.waw.pl | Cena:  darmowa
Kolportaż:  internet




comments powered by Disqus
Tagi dla tej recenzji:
Bez koloru Bez krosna Galeria Dzialan



redakcja / kontakt | reklama | linki | regulamin i polityka prywatności| korzystając z serwisu akceptujesz pliki cookies
--