Przez ponad dwa wieki istnienia zespół baletowy moskiewskiego Teatru Bolszoj (Państwowego Akademickiego Wielkiego Teatru Rosji) wyrobił sobie markę nie tylko wśród wielbicieli sztuki tańca. Widzowie na całym świecie wiedzą, że Bolszoj oznacza najwyższą jakość, mistrzostwo techniczne i niespotykane piękno baletu i opery. Teatr Bolszoj rzadko występuje poza siedzibą, dlatego coroczny cykl transmisji i retransmisji najpiękniejszych przedstawień baletowych z Moskwy stał się prawdziwą gratką dla widowni całego świata.

 


 

Obecnie zespołowi baletowemu Teatru Bolszoj szefuje Machar Wazijew, wcześniej dyrektor zespołów baletowych Teatru Maryjskiego w Sankt Petersburgu i mediolańskiej La Scali. Coraz częściej na scenie Bolszoj można także oglądać najsłynniejsze choreografie twórców zachodnich, od Balanchine’a po Kyliána, oraz niezwykłe rekonstrukcje wielkich XIX-wiecznych baletów, olśniewające przepychem dawnej carskiej sceny. Również dziś wirtuozeria zespołu stoi na najwyższym, czasem aż niewiarygodnym poziomie. Na jego występy baletomani wszystkich większych miast świata czekają z ogromną niecierpliwością. Dlatego też kierownictwo tej czołowej operowo-baletowej sceny Rosji zdecydowało się, wzorem The Metropolitan Opera, na organizację transmisji do kin przedstawień baletowych drogą satelitarną i w jakości HD.

22 października 2017 | niedziela | 17:00 | LIVE
Le Corsaire
Korsarz

muzyka: Adolphe Adam
choreografia: Aleksiej Ratmański

Osadzony w orientalnej scenerii balet to prawdziwa uczta dla oka oraz gratka dla wielbicieli XIX-wiecznego grand ballet, z efektownymi scenami zbiorowymi. „Korsarz” to romantyczna historia miłości pirata Konrada i niewolnicy Medory. Aleksiej Ratmański i Jurij Burłaka wznawiając balet wykonali ogromną pracę studiując materiały przechowywane w muzeach i bibliotekach Moskwy, Petersburga i Paryża. Odczytali również notację oryginalnej choreografii Petipy, znajdującą się w The Harvard Theatre Collection. „Korsarz” prezentowany w Teatrze Bolszoj bazuje na wersji z 1899 roku, uzupełnionej pomysłami autorstwa Ratmańskiego i Burłaki. Zgodnie z XIX-wieczną konwencją, podczas tworzenia widowiska choreografowie często dodawali do partytury tańce pochodzące spod pióra innego kompozytora. W tym przypadku, prócz muzyki Adama, pojawią się także fragmenty autorstwa Léo Delibesa, Cesare Pugniego, Piotra von Oldenburg, Riccardo Drigo, Alberta Zabela oraz Juliusa Gerbera. W przedstawieniu bierze udział 120 tancerzy.

Obsada: Pierwsi tancerze, soliści, koryfeje i zespół baletowy oraz orkiestra Teatru Bolszoj.

Przedstawienie trwa około 3 godzin i 30 minut.

26 listopada 2017 | niedziela | 16:00 | REC
The Taming of the screw
Poskromienie złośnicy

muzyka: Dmitrij Szostakowicz
choreografia: Jean-Christophe Maillot

Dyrektor i główny choreograf Baletu Monte Carlo Jean-Christophe Maillot specjalnie dla baletu Teatru Bolszoj stworzył swoją taneczną wersję Szekspirowskiej komedii „Poskromienie złośnicy”. Bogaty mieszczanin Baptista ma dwie córki na wydaniu: miłą i dobrze wychowaną Biankę oraz pełną temperamentu złośnicę Katarzynę. Liczni wielbiciele chętnie wzięliby Biankę za żonę, ale ojciec stawia warunek – najpierw musi się znaleźć mąż dla Katarzyny. Tymczasem panna swoimi fochami potrafi zniechęcić każdego. Czy Petruchio z Werony poradzi sobie z nieznośną Kasią? Maillot przenosi historię miłości i walki o dominację w związku w nieokreślony czas, a dzięki uwspółcześnionym kostiumom podkreśla uniwersalną wymowę komedii Szekspira. Atutem spektaklu jest także zmieniająca się w okamgnieniu mobilna scenografia. Premiera odbyła się w lipcu 2014 roku, a spektakl i jego wykonawców nagrodzono prestiżową Złotą Maską.

Obsada: Jekaterina Krysanowa, Wladisław Lantratow, Olga Smirnowa, Siemion Czudin, Igor Cwirko, Wiaczesław Łopatin, Julia Gribienszczikowa, Artiom Bieliakow, Anna Tichomirowa oraz soliści, koryfeje i zespół baletowy i orkiestra Teatru Bolszoj.

Przedstawienie trwa około: 2 godzin.

17 grudnia 2017 | niedziela | 16:00 | REC
Щелкунчик
Dziadek do orzechów

muzyka: Piotr Czajkowski
oryginalna choreografia: Jurij Grigorowicz

W wielu krajach nie ma Bożego Narodzenia bez gwiazdkowego spektaklu „Dziadka do orzechów”. Choć prapremiera dzieła odbyła się w Petersburgu w dniu Świętego Mikołaja, 6 grudnia 1892 roku, to tradycja gwiazdkowa towarzysząca temu baletowi powstała niemal pół wieku później, w Stanach Zjednoczonych. Choć dziś spektakl ten jest kierowany głównie do młodszych widzów, to nadal pozostaje jednym z najpoważniejszych arcydzieł klasycznego baletu rosyjskiego. Oparty na opowieści modnego wówczas fantastycznego pisarza E. T. A. Hoffmanna „Dziadek do orzechów okazał się wspaniałym spektaklem familijnym. Mali widzowie odnajdą w nim baśniową historię małej Maszy, która dzięki dobremu sercu i odwadze wyzwala spod czaru księcia zaklętego w dziadka do orzechów. To jeden z najpiękniejszych baletów z fenomenalną muzyką Czajkowskiego.

Obsada: Anna Nikulina, Denis Rodkin, Andriej Merkuriew, pierwsi tancerze, soliści, koryfeje i zespół baletowy oraz orkiestra Teatru Bolszoj.

Przedstawienie trwa około 2 godzin i 15 minut.

21 stycznia 2018 |niedziela | 16:00 | LIVE
Ромео и Джульетта
Romeo i Julia

muzyka: Siergiej Prokofiew
choreografia: Aleksiej Ratmański

Wielu choreografów sięgało i nadal sięga po baletową wersję tragedii Williama Shakespeare’a. W cyklu transmisji z Teatru Bolszoj podziwialiśmy już wersję Jurija Grigorowicza, teraz czas na nowe spojrzenie na historię kochanków z Werony w choreografii Aleksieja Ratmańskiego, byłego dyrektora baletu Bolszoj w latach 2004-2008, obecnie choreografa – rezydenta American Ballet Theatre. Ratmański powraca do Moskwy by po raz pierwszy od 2008 roku przygotować nowy balet specjalnie dla zespołu Teatru Bolszoj.

Obsada: Pierwsi tancerze, soliści, koryfeje i zespół baletowy i orkiestra Teatru Bolszoj.

Przedstawienie trwa około 2 godzin i 30 minut.

4 lutego 2018 | niedziela | 16:00 | REC
Die Kameliendame
Dama kameliowa

muzyka: Fryderyk Chopin
choreografia: John Neumeier

Historia paryskiej kurtyzany Marii Duplessis, spisana w powieści „Dama kameliowa” przez Aleksandra Dumasa syna stała się kanwą dla licznych dzieł: dramatu, opery Verdiego „La traviata”, niezliczonych filmów i baletu Johna Neumeiera – jednego z największych choreografów XX wieku. Młody arystokrata Armand zakochuje się w kurtyzanie Małgorzacie, kobieta także odnajduje w tym romansie prawdziwą miłość. Niestety wie, że jest śmiertelnie chora. Neumeier, chcąc przenieść powieść Dumasa na scenę baletową, początkowo brał pod uwagę muzykę Verdiego, zastanawiał się też nad kompozycją Henry’ego Saugueta. Ostatecznie za namową dyrygenta Gerharda Marksona wykorzystał utwory Fryderyka Chopina. Na premierze w 1978 roku w Stuttgarcie poruszającą kreację głównej bohaterki Małgorzaty Gautier stworzyła primabalerina Marcia Haydée, a balet rozpoczął tryumfalny pochód przez najważniejsze sceny świata.

Obsada: Swietłana Zacharowa, Edwin Rewazow, Anna Tichomirowa, Siemion Czudin, Kristina Kretowa, Michaił Łobuchin, Daria Chochłowa oraz soliści, koryfeje i zespół baletowy i orkiestra Teatru Bolszoj

Przedstawienie trwa około 3 godzin.

4 marca 2018 | niedziela | 16:00 | LIVE
Пламя Парижа (Триумф республики)
Płomień Paryża (Tryumf Republiki)

muzyka: Boris Asafiew
choreografia: Aleksiej Ratmański

Dziś dzieło Asafiewa i Wajnonena cenimy nie za to, że był to pierwszy balet sowiecki, który choć opowiadał o Rewolucji Francuskiej, miał nawiązywać do Rewolucji Październikowej, ale za mistrzowską dramaturgię, pełne wyrazu sceny zbiorowe i ekwilibrystyczne popisy taneczne. Nie musimy pamiętać, że balet został nawet uhonorowany Nagrodą Stalinowską… Historia miłości człowieka z ludu, Jerome’a do arystokratki Adeline jest pretekstem do pokazania dwóch skontrastowanych światów i pełnych rozmachu scen z arystokratycznego dworu i zbuntowanej ulicy. Balet do scenicznego życia przywrócił Aleksiej Ratmański, trochę łagodząc sowiecki wydźwięk dzieła, za to wykorzystując całą choreograficzną spuściznę pierwszego choreografa „Płomienia Paryża” – Wasilija Wajnonena. Dech zapiera szczególnie popisowe pas de deux pary głównych bohaterów, z upodobaniem wykonywane także na galach i konkursach baletowych, wymaga bowiem do tancerzy wyjątkowych umiejętności.

Obsada: Pierwsi tancerze, soliści, koryfeje i zespół baletowy i orkiestra Teatru Bolszoj

Przedstawienie trwa około 2 godzin i 15 minut

8 kwietnia 2018 | niedziela | 17:00 | REC
Giselle

muzyka: Adolphe Adam
choreografia: Jurij Grigorowicz według Mariusa Petipy

Ukoronowanie stylu romantycznego w balecie, tytuł uwielbiany przez baletomanów całego świata. Wiejska dziewczyna Giselle zakochuje się w przystojnym młodzieńcu, nie wiedząc, że to książę Albert w przebraniu. Książę nie może ożenić się z ubogą panną, ma już zresztą narzeczoną. Gdy prawda wychodzi na jaw, Giselle umiera z rozpaczy i dołącza do willid – duchów dziewcząt, które zmarły przed ślubem. Nocą, w scenerii leśnego cmentarza, Giselle powstaje z grobu i jeszcze raz spotyka Alberta, którego na miejsce jej spoczynku przywiodły wyrzuty sumienia. Młodzieniec jest jednak w niebezpieczeństwie… Ten XIX-wieczny tytuł jest kwintesencją baletu romantycznego, pełnego niesamowitości, grozy i korowodów tańczących zjaw, przyobleczonych w tiulowe suknie. Od kilkunastu lat „Giselle” jest nieobecna na polskich scenach, nadarza się zatem niepowtarzalna okazja do obcowania z tym arcydziełem sztuki tańca.

Obsada: Swietłana Zacharowa, Siergiej Połunin, Denis Sawin, Jekaterina Szypulina, Daria Chochłowa i Igor Cwirko oraz soliści, koryfeje i zespół baletowy i orkiestra Teatru Bolszoj

Przedstawienie trwa około 2 godzin i 20 minut.

10 czerwca 2018 | niedziela | 17:00 | LIVE
Coppelia

muzyka: Léo Delibes
choreografia: Marius Petipa, Enrico Cecchetti / Siergiej Wichariew

Swoją stałą pozycję na światowych scenach „Coppelia” zawdzięcza na równi bezpretensjonalnemu librettu opierającemu się na żartobliwej przebierance, jak i dojrzałej barwnej muzyce Delibesa nasyconej motywami ludowymi. W trakcie swej wędrówki po Węgrzech kompozytor zapisywał melodie miejscowych tańców ludowych, w tym czardaszów. „Coppelia” to pierwszy balet europejski, w którym wykorzystano ten taniec, później bardzo w baletach np. Czajkowskiego popularny. Mamy też w tym dziele motywy muzyczne polskie wynikające ze związków z Polską kompozytora ożenionego z naszą rodaczką. Treść została zaczerpnięta z noweli E.T.A. Hoffmanna, autora także innego pierwowzoru scenariusza baletowego – „Dziadka do orzechów”. W miasteczku pojawia się wynalazca Coppelius ze swoją piękną córką, która nieruchomo przesiaduje w oknie jego domu. Młody Franz zakochuje się w domniemanej Coppelii i nocą zakrada się do mieszkania wynalazcy. Za nim podąża zazdrosna narzeczona, Swanilda.

Obsada: Pierwsi tancerze, soliści, koryfeje i zespół baletowy i orkiestra Teatru Bolszoj

Przedstawienie trwa około 2 godzin i 45 minut.


Kategoria: Aktualności | Źródło:  Redakcja Kulturalnie.waw.pl | Cena:  darmowa
Kolportaż:  internet




comments powered by Disqus
Tagi dla tej recenzji:
balet kino



redakcja / kontakt | reklama | linki | regulamin i polityka prywatności| korzystając z serwisu akceptujesz pliki cookies
--