32. WFF: „Malaria” zwycięża! 


Tegoroczna edycja Warsaw Film Festival dobiegła końca. Obfitowała ona w wiele ciekawych premier, więc z niecierpliwością czekaliśmy na ogłoszenie wyników we wszystkich kategoriach. W sobotę 15 października 2016 w Multikinie Złote Tarasy ogłoszono werdykty jury konkurosywch i wręczono nagrody laureatom 32. Warszawskiego Festiwalu Filmowego. Poniżej przedstawiamy wyniki w ramach każdej sekcji wraz z uzasadnieniami podjętych decyzji.


KONKURS MIĘDZYNARODOWY

Jury Konkursu Międzynarodowego w składzie: Ralitza Petrova (Bułgaria), Maria Sadowska (Polska), Bence Fliegauf (Węgry), Mehmet Can Mertoğlu (Turcja), Rodrigo Plá (Meksyk) przyznało następujące nagrody:

- Warsaw Grand Prix, główną nagrodę w Konkursie Międzynarodowym, ufundowaną przez Miasto Stołeczne Warszawa otrzymał film „Malaria”, reżyseria Parviz Shahbazi (Iran).

Uzasadnienie: „Grand Prix otrzymuje film, którego odważna i nowoczesna narracja umiejętnie opisuje podróż zakochanych w społeczeństwie pełnym uprzedzeń.”

- Nagrodę za Najlepszą Reżyserię otrzymał Guðmundur Arnar Guðmundsson za film „Serce z kamienia” (Islandia, Dania)

Uzasadnienie:  „Nagroda dla Najlepszego Reżysera została przyznana debiutantowi, któremu udało się stworzyć emocjonalny i intymny portret dorastania w odizolowanej, brutalnej społeczności.”

- Specjalną Nagrodę Jury otrzymał aktor Ahmad Thaher za rolę w filmie „Błogosławione korzyści”, reżyseria Mahmoud al Massad (Jordania, Niemcy, Holandia, Katar)

- Specjalne Wyróżnienie otrzymał aktor Baldur Einarsson za rolę w filmie „Serce z Kamienia”, reżyseria Guðmundur Arnar Guðmundsson (Islandia, Dania).


KONKURS 1-2

Jury w składzie: Iza Igel (Polska), Julia Sinkevych (Ukraina), Reza Dormishian (Iran) przyznało nagrodę dla Zwycięzcy Konkursu 1-2 filmowi „Toril”, reżyseria Laurent Teyssier (France)

Uzasadnienie: „Za precyzję inscenizacji, doskonałą strukturę scenariusza i umiejętne łączenie gatunków. Za świadome i wyważone posługiwanie się symboliką wzbogacającą filmową opowieść. Za nadzwyczaj dojrzały debiut.”

 Oraz dwa Specjalne Wyróżnienia filmom:

 „Plac zabaw”, reżyseria Bartosz M. Kowalski (Polska)

 „Nie gap się w mój talerz”, reżyseria Hana Jušić (Chorwacja, Dania).


KONKURS WOLNY DUCH

Jury w składzie: Katia Priwiezencew (Polska), Philip John (Wielka Brytania), Stefan Uhrik (Czechy) przyznało Nagrodę Wolny Duch filmowi „Olbrzym”, reżyseria Johannes Nyholm (Szwecja, Dania)

Uzasadnienie: „Jury wybrało  film, który odważnie podchodzi do swojego tematu i w wymowny sposób gra z konwencją, a jednocześnie niesie ze sobą ważne i płynące z głębi serca przesłanie, kryjące się za pozornie nieskomplikowaną historią.”

Oraz Specjalne Wyróżnienie filmowi „Anomia”, reżyseria Vladimir Kozlov (Rosja)

Uzasadnienie: „Film pokazuje, że niezależne rosyjskie kino, które jest w stanie mówić otwarcie, w sposób bezkompromisowy i radykalny o moralnym rozkładzie, wciąż istnieje.”


KONKURS DOKUMENTALNY

Jury w składzie: Pietra Brettkelly (Nowa Zelandia), Wojciech Kasperski (Polska), Žiga Virc (Słowenia) przyznało nagrodę dla Najlepszego Filmu Dokumentalnego filmowi „Komunia”, reżyseria Anna Zamecka (Polska)

Uzasadnienie: „Zakochaliśmy się w 14-letniej Oli, którą oglądamy na ekranie, w jej sile i energii, w tym bardzo intymnym filmie, w tragedii i komedii. Jury bije brawo dla Anny Zameckiej, której stanowcze filmowe decyzje odsłaniają wady naszego społeczeństwa.”

Oraz Specjalne Wyróżnienie filmowi „Mało ważny człowiek”, reżyseria Khushboo Ranka, Vinay Shukla (Indie).


KONKURS FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH

Jury w składzie: Gunhild Enger (Norwegia), Klara Kochańska (Polska), Yordan Petkov (Bułgaria), Eddy Schwartz (Bułgaria) przyznało następujące nagrody:

- Najlepszy Film Krótkometrażowy, który otrzymuje Short Grand Prix – „Pierwszy Polak na Marsie”, reżyseria Agnieszka Elbanowska (Polska)

Uzasadnienie: „Za ryzykowny pomysł formalny na granicy gatunku, którego rezultatem jest ironiczny film, błyskotliwie komentujący Polskę, ale też absurdy współczesnego globalnego świata, w którym bohater w małej wsi w Europie Środkowej pragnie, dosłownie i w przenośni, wystrzelić się w kosmos.”

- Najlepszy Animowany Film Krótkometrażowy – „Rozmówki o ptaszkach i pszczółkach”, reżyseria Alain Delannoy (Kanada)

Uzasadnienie: „Nagrodę za najlepszą animację otrzymuje bardzo rozrywkowy film o egzystencjalnej tematyce seksu. Jury jest pod wrażeniem zróżnicowanego stylu zarówno animacji, jak i sposobu opowiadania historii. Film jest mieszanką elementów dokumentu i fikcji. Doskonale narysowany, prezentuje widowni całą gamę dziwnych, strasznych oraz zawstydzających propozycji jak porozmawiać z synem o "ptaszkach i pszczółkach". Ten film powinien być od teraz obowiązkowo pokazywany w szkołach!”

- Najlepszy Aktorski Film Krótkometrażowy – „Baraż”, reżyseria Tomasz Gąssowski (Polska)

Uzasadnienie: „Za dobrze ugruntowany, przekonujący portret więzi bohaterów opartej na miłości i “grze” w dorastanie.”

- Najlepszy Dokumentalny Film Krótkometrażowy – „Love Bite: Niepokojące czarno-białe rysunki Laurie Lipton”, reżyseria James Scott (Wielka Brytania)

Uzasadnienie: „Dla filmu, który jest subtelnym zaproszeniem widzów do subiektywnego świata, równie skomplikowanego i fascynującego tak samo jak sztuka, którą tworzy bohaterka filmu, oraz za kameralną wędrówkę w głąb ludzkiego umysłu.”

Oraz Specjalne Wyróżnienie filmowi „Fabrykat”, reżyseria Brett Foxwell (Stany Zjednoczone)

Uzasadnienie: „Specjalne wyróżnienie wędruje do autora, którego niesamowita wyobraźnia przeniosła nas w zupełnie nierzeczywistą rzeczywistość.”


Nagroda FIPRESCI

Jury FIPRESCI (Międzynarodowej Federacji Krytyki Filmowej) w składzie: Marcin Adamczak (Polska), Alberto Castellano (Włochy), Jan Schulz-Ojala (Niemcy) przyznało nagrodę dla najlepszego debiutu z Europy Wschodniej filmowi „Bez Boga”, reżyseria Ralitza Petrova (Bułgaria)

Uzasadnienie: „Fantastyczny debiut opowiada złożoną historię traktującą o egzystencjalnych problemach bez popadania w mentorski ton. Jury doceniło także zaskakujące zakończenie, otwarte na różnorodne interpretacje, co jest kolejną oznaką artystycznej wartości filmu oraz niezwykłą kreację Ireny Ivanovej w pierwszoplanowej roli kobiecej.”

Młodzi Krytycy FIPRESCI (uczestnicy warsztatów FIPRESCI Warsaw Critics Project): Flavia Dima (Rumunia), Alexandra Gabrižová (Słowacja), Paraskevi Karageorgu (Bułlgaria, Słowenia), Natalie Movshovych (Ukraina), Zuzana Sotáková (Słowacja) przyznali nagrodę filmowi „Hristo”,  reżyseria Grifor Lefterov, Todor Matsanov (Bułgaria)

Uzasadnienie: „Za pokazanie biedy i bezdomności w sposób realistyczny i daleki od stereotypu. Za wnikliwie studium niesprawiedliwości społecznej, której najboleśniej doświadczają osoby najbardziej bezbronne. Za obiecujący debiut reżyserski i umiejętność opowiedzenia kompletnej, uniwersalnej historii własnym językiem.”


Nagroda JURY EKUMENICZNEGO

Jury w składzie: prof. Mariola Marczak (Polska), Ingrid Ruillat (Francja), Jan Piotr Michałowski (Polska / Francja) przyznało nagrodę filmowi „Serce z kamienia”, reżyseria Guðmundur Arnar Guðmundsson (Islandia, Dania)

Uzasadnienie: „Za wszechstronne ukazanie trudów dzieciństwa przeżywanego w łączności z surową naturą  odległej islandzkiej wioski. Ukazana w przepięknych krajobrazach Islandii historia pozwala obserwować proces konstytuowania się osobowej  tożsamości dwóch nastoletnich chłopców, za sprawą rozwijającej się przyjacielskiej więzi. Młodzieńcze osobowości kształtują się w relacjach z rodziną, sąsiadami, kolegami, dziewczynami, chłopakami i.... obmowami „życzliwych”, zaś sytuacja nastolatków jest odzwierciedleniem sposobu funkcjonowania współczesnego społeczeństwa. Wielkim walorem filmu jest fakt, że w subtelny sposób ukazuje ludzką zdolność do odradzania się.”


Nagroda NETPAC

Jury NETPAC, czyli Organizacji Promocji Kina Azjatyckiego w składzie: K. Hariharan (Indie), Dr. Tilman Baumgaertel (Niemcy), Marcin Krasnowolski (Polska) przyznało nagrodę dla najlepszego filmu azjatyckiego w programie WFF, którą otrzymał film „Błogosławione korzyści”, reżyseria Mahmoud al Massad (Jordania, Niemcy, Holandia, Katar)

Uzasadnienie: „Za przedstawienie ludzi zepchniętych na margines, zatrzymanych za drobne przestępstwa oraz za pokazanie jak zaufanie, spryt i humor są w stanie wydobyć z nich człowieczeństwo, pomimo ponurej rzeczywistości, która ich otacza.”


 

Nagroda Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w wysokości 20 000 PLN dla producenta Najlepszego Polskiego Filmu z programu 30. Pokazów Warszawskich została przyznana Leszkowi Bodzakowi i Anecie Hickinbotham  za "Ostatnią rodzinę". Pokazy Warszawskie były częścią 12. Targów CentEast, wydarzenia przeznaczonego dla branży filmowej, odbywającego się w trakcie Warszawskiego Festiwalu Filmowego.


Adam Berlik/materiały prasowe


Kategoria: Recenzja filmu | Źródło:  Redakcja Kulturalnie.waw.pl | Cena:  darmowa
Kolportaż:  internet




comments powered by Disqus
Tagi dla tej recenzji:
film nagroda WFF



redakcja / kontakt | reklama | linki | regulamin i polityka prywatności| korzystając z serwisu akceptujesz pliki cookies
--