8. Sputnik nad Polską: Odleciał!


To, co dobre, szybko się kończy. Zaledwie 20 listopada Sputnik wylądował w Warszawie i zaczął prezentować najlepsze rosyjskie filmy z 2014 roku oraz klasyki sprzed lat, a już dziś, dziesięć dni później, odleciał. Wróci dopiero za rok. Nikt jednak w ciągu tych kilku festiwalowych dób nie mógł narzekać. Zarówno koneserzy kina, widzowie żądni poznania kultowych pozycji, jak i po prostu osoby pragnące rozrywki, znalazły coś dla Ciebie podczas seansów w Kinotece i Iluzjonie. Bez wątpienia najmocniej obsadzony był konkurs główny zawierający wiele tytułów uznanych na świecie. Ku zaskoczeniu większości ekspertów, wygrał film „Jak mam na imię” Niginy Sajfułłajewej. Czytając uzasadnienie, zbliżone do opinii rosyjskiego jury Kinotawr 2014, można zauważyć element, który musiał skłonić polskie jury (w składzie: Maciej Pieprzyca, Maria Sadowska, Kaja Klimek) do takiego werdyktu. Jeśli kierować się tym aspektem, to opowieść o dwóch koleżankach, ich odmiennościach i podejściu do relacji z bliskimi rzeczywiście zasłużyła na Grand Prix. Posiadała coś, czego po części zabrakło innym tytułom, czyli niebywałą lekkość przedstawienia dramatu, która pozwala oddychać widzowi pełnym płucami przy jednoczesnej analizie przedstawionych problemów i przemian.

Poniżej przedstawiamy wszystkie nagrodzone filmy wraz z uzasadnieniami, a także TOP 3 według kulturalnie.waw.pl.

TOP3 wg kulturalnie.waw.pl:

  1. Klasa specjalna” (reż. Iwan Twierdowski)

  2. Gwiazda” (reż. Anna Melikian)

  3. Jak mam na imię” (reż. Nigina Sajfułłajewa)/ „Białe noce listonosza Aleksieja Triapicyna” (reż. Andriej Konczałowski)


Tytuły nagrodzone przez festiwalowe jury:

 

 

1) „Jak mam na imię” (reż. Nigina Sajfułłajewa)

Uzasadnienie:  za lekkość i bezpretensjonalność formy oraz psychologiczną wiarygodność postaci poszukujących własnych korzeni.


2) „Dureń” (reż. Jurij Bykow)

Uzasadnienie:  za drapieżność i bezkompromisowość w ukazywaniu rosyjskiej rzeczywistości oraz sprawność warsztatu reżyserskiego.


3) „Gwiazda” (reż. Anna Melikian)

Uzasadnienie:  za trafną diagnozę roli mediów i kultury w kształtowaniu współczesnej tożsamości oraz precyzyjnie skonstruowany scenariusz.


Nagroda publiczności:

Dureń” (reż. Jurij Bykow)

Ponadto aż cztery filmy dostały dodatkowe wyróżnienia specjalne:

Białe noce listonosza Aleksieja Triapicyna” (reż. Andrieja Konczałowski): za mistrzowskie połączenie realizmu z metafizyką i poetyckością z komentarzem społecznym.

Próba” (reż. Aleksander Kott): za intrygującą formę i wyjątkową spójność estetyczną.

Biały mech” (reż. Władimir Tumajew): za wizualną podróż do przemijającego świata na krańcach cywilizacji.

Jeszcze jeden rok” (reż. Oksana Byczkowa): za emocjonalną wiarygodnością w ukazaniu obrazów z życia małżeńskiego.

Dziękujemy, że przez cały 8. Sputnik nad Polską byliście z nami!




 

 

 

 

 

 

 

 

 


Kategoria: Recenzja filmu | Źródło:  Redakcja Kulturalnie.waw.pl | Cena:  darmowa
Kolportaż:  internet




comments powered by Disqus



redakcja / kontakt | reklama | linki | regulamin i polityka prywatności| korzystając z serwisu akceptujesz pliki cookies
--