8. FF Pięć Smaków: Koniec uczty


Dopiero informowaliśmy o początku azjatyckich emocji w Warszawie, a już teraz musimy ogłosić zakończenie tej orientalnej uczty. Przez osiem dni byliśmy w Kinie Muranów, Lunie i Muzeum Sztuki Nowoczesnej świadkami doznań na najwyższym poziomie. Doświadczyliśmy przeglądu nurtu queer, nowego kina Azji, adaptacji westernów, filmów krótkometrażowych oraz tej najbardziej obleganej kategorii: kina grozy. W rezultacie poznaliśmy panoramę wszystkich skrajności, którymi charakteryzują się kraje położone na dalekim wschodzie. Nikt nie mógł narzekać.

Ósmy Festiwal Filmowy Pięć Smaków zakończył uroczysty pokaz „Złotego wieku” – pretendenta do tegorocznego Oscara rodem z Hongkongu. Dzieło Ann Hui opowiada historię życia Xiao Hong, poetki o wielkim literackim talencie, który był ukrywany z powodu reżimu lat 20. i 30.  XX wieku. Życie także jej nie oszczędzało – rodzice zaaranżowali ślub, a mąż bez żadnych ogródek zostawił ją, gdy ta była w błogosławionym stanie. Fabuła wydaje się ciekawa, ale z powodu wprowadzenia w nią wielu konwencji, w tym reportażowej, spowodowało, że harmonia odbioru została bardzo zaburzona. Aż nie było wiadomo, który z bohaterów jest obecnie na ekranie. Najgorszym zarzutem wobec tej produkcji jest fakt, że zaprezentowane wątki powinny ograniczyć się raczej do dokumentu lub góra półtora godzinnej produkcji fabularnej. Tymczasem zostaliśmy uświadczeni prawie trzygodzinną opowieścią, która tak naprawdę ani nie przybliżyła sylwetki pisarki, ani też nie wzbudziła większych emocji. A w sztuce nie ma chyba nic gorszego niż obojętność.

 


Na szczęście pozostałe tytuły dostarczyły tylu pozytywnych doświadczeń, że widzowie bez wątpienia już teraz niecierpliwe wyczekują kolejnej edycji festiwalu. Aby dopełnić wszystkich formalności, poinformujmy o filmach nagrodzonych przez jury oraz publiczność.

Najlepsze filmy sekcji konkursowej - Nowe Kino Azji - wg People's Jury:

DRZWI (Exit), reż. Chienn Hsiang
Uzasadnienie:  Za wrażliwość, z jaką reżyser buduje obrazem niejednoznaczny portret psychologiczny. Za prostą historię, której sensem jest zrozumienie uniwersalnych doświadczeń. Nagrodę Główną 8. Edycji Festiwalu Filmowego Pięciu Smaków przyznajemy filmowi "Drzwi" w reżyserii Chienna Hsianga.

 

 

CIEBIE CHCĘ (Be My Baby), reż. Hitoshi One
Uzasadnienie:  Za umiejętne ukazanie zamkniętego horyzontu jednostek wyrzuconych na pobocze wyścigu szczurów. Dla niebanalnej satyry, której scenariusz oddaje absurd życia współczesnych dwudziestoparolatków z Kraju Kwitnącej Wiśni. Wyróżnienie przyznajemy przewrotnemu "Ciebie chcę" Hitoshiego One.

 


Najlepszy film grozy wg publiczności:

ZABAWMY SIĘ W PIEKLE (Why don’t you play in hell?), reż. Sion Sono

 



Dziękujemy, że przez cały 8. Festiwal Filmowy Pięć Smaków byliście z nami!


Tekst: Adam Berlik


Kategoria: Recenzja filmu | Źródło:  Redakcja Kulturalnie.waw.pl | Cena:  darmowa
Kolportaż:  internet




comments powered by Disqus



redakcja / kontakt | reklama | linki | regulamin i polityka prywatności| korzystając z serwisu akceptujesz pliki cookies
--