Kocham Kino w Multikinie: „Sztuka znikania”

 

Twórca nominowanego do Oscara „Królika po berlińsku” powraca w wielkim stylu. W filmie wyreżyserowanym wspólnie z Piotrem Rosołowskim brawurowo łączy odmienne spojrzenia na los człowieka i wielką historię w spójną,  poruszającą opowieść. Recenzenci zgodnie komplementują film, nazywając go „obrzędem”, „podróżą w czasie”, „esejem o romantycznej wyobraźni”  
i „fascynującą lekcją historii”.


 

 
Cykl „Kocham Kino w Multikinie” jest wspólnym przedsięwzięciem Programu 2 TVP  
i Multikina. Ambasadorką projektu jest Grażyna Torbicka, autorka telewizyjnego magazynu „Kocham Kino”, która co miesiąc w innym kinie sieci Multikino prowadzi spotkania ze znakomitymi gośćmi. Relacje ze spotkań są potem emitowane  
w pozostałych kinach biorących udział w projekcie. Można je też obejrzeć na portalu Stopklatka.pl.

 

W ramach Kocham Kino w Multikinie na wielkim ekranie prezentowane są najciekawsze, najbardziej dyskusyjne i najodważniejsze dzieła współczesnej kinematografii. Filmem, który tym razem znalazł się w repertuarze Kocham Kino w Multikinie jest „Sztuka znikania”.

 

Film Bartka Konopki i Piotra Rosołowskiego opowiada nieznaną historię haitańskiego kapłana vodou, Amona Frémona, który odwiedził Polską Rzeczpospolitą Ludową w 1980 roku.  
To metafizyczne spojrzenie na czasy socjalizmu oczami przybysza z zupełnie innej kultury.

 

Amon Frémon przybył do Polski w kwietniu 1980 roku. Przez cztery miesiące uczestniczył w Teatrze Źródeł Jerzego Grotowskiego. Nie wiadomo dokładnie ile czasu spędził  
w Polsce. Po powrocie na Haiti nie odprawiał już obrzędów vodou. Nigdy nie dowiedział się, że w 1989 roku Polacy odzyskali wolność. Zmarł w samotności kilka lat później, nie pozostawiając po sobie żadnego śladu.

 
Polska była dla Amona dziwnym miejscem. Ludzie zachowywali się  inaczej – godzinami stali w kolejkach, jakby chciel
i pobyć razem, ale wcale ze sobą nie rozmawiali. Odprawiali dziwne rytuały na wielkich stadionach. Deszcz padał tu głośniej, jak w kraju ogłuchłych ludzi, a zimą z nieba leciała zła, biała woda niegasząca pragnienia. Amon obserwując wydarzenia stanu wojennego przywołuje, podobnie jak Adam Mickiewicz w „Dziadach”, duchy przodków. Odprawia ceremonię vodou, aby uwolnić Polaków od złych mocy. Rozpoczyna się bój, w którym żywi i umarli jednoczą się we wspólnej walce. Duch polskiego romantyzmu łączy się z haitańskim Loa, dokładnie tak, jak 200 lat temu  
w czasie wielkiej rewolucji na Haiti.

 

Kocham Kino w Multikinie: „Sztuka znikania” 
18 lipca (czwartek), godz. 19:00 
Multikino Ursynów – pokaz przedpremierowy.

W rozmowie po seansie wezmą  udział twórcy filmu: Bartek Konopka, Piotr Rosołowski. Prowadzenie: Grażyna Torbicka

 

25 lipca (czwartek) –  pokazy w wybranych kinach sieci Multikino: Bydgoszcz, Kielce, Kraków, Łódź, Poznań Stary Browar, Rzeszów, Szczecin, Warszawa Targówek, Warszawa Złote Tarasy, Wrocław Arkady, Zabrze.

 
Sponsorami cyklu „Kocham Kino w Multikinie” są: Fiat Auto Poland, producent samochodu Lancia Ypsilon, Citi Handlowy, oferujący Kartę Kredytową Citibank World MasterCard oraz Coca Cola.

 

Patroni medialni: „Polska The Times”, naszemiasto.pl, stopklatka.pl, „Film”, styl.pl, „Exklusiv”, „Aktivist”, „Kino”, dlaStudenta.pl, „Malemen” oraz dwutygodnik „Viva”.

 

Organizatorami wspólnego przedsięwzięcia „Kochami Kino w Multikinie” są: Program Drugi Telewizji Polskiej, wydawca magazynu i pasma „Kocham Kino” oraz Multikino.

 
Bilety w cenie od 11 do 17 zł

 

Sztuka znikania” / „The Art of Disappearing” 
Polska, 2013, 52 min

Reżyseria: Bartek Konopka, Piotr Rosołowski

Scenariusz: Piotr Rosołowski, Bartek Konopka

Redakcja komentarza: Ignacy Karpowicz

Zdjęcia: Piotr Rosołowski

Montaż: Andrzej Dąbrowski

Postprodukcja: Mateusz Romaszkan

Dźwięk: Franciszek Kozłowski

Muzyka: Maciej Cieślak

Dokumentacja: Marta Golba

Konsultacja naukowa: prof. Leszek Kolankiewicz, Sebastian Rypson

Producent: Paweł Potoroczyn, Anna Wydra

Produkcja: Instytut Adama Mickiewicza, Otter Films

Film zrealizowany w ramach: „Przewodnika do Polaków”

Wsparcie promocji międzynarodowej: Polski Instytut Sztuki Filmowej

Dystrybucja międzynarodowa: New Europe Film Sales

Dystrybucja w Polsce: Against Gravity

Data premiery w Polsce: 19 lipca 2013

 
*** 

Głosy prasy:

Sztuka znikania dotyka najczulszych punktów narodowej świadomości, ale robi to  
z delikatną ironią, dystansem. Ten film sam jest obrzędem, któremu możemy się przyglądać jakby z dystansu (...) Wasz film jest jak podróż w czasie.”  
Tadeusz Sobolewski, „Gazeta Wyborcza”

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

„Bartek Konopka, twórca nominowanego do Oscara Królika po berlińsku potrafi przyglądać się historii w niestereotypowy sposób. Teraz z Piotrem Rosołowskim patrzy na schyłek socjalizmu oczami haitańskiego kapłana wudu. Człowieka z innej kultury, który  
w tym, co dostrzega, próbuje znaleźć mechanizmy dziejów.”

Barbara Hollender, „Rzeczpospolita”

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Sztuka znikania to esej o romantycznej wyobraźni, choć gest twórców jest z założenia nieczysty. Wyzwaniem stylistycznym jest kolaż narodowych symboli kombinowany  
z zupełnie inną estetyką (...) Katolicyzm przenika się z voodoo i pogaństwem, patos  
z ironią, wiara w cud z igraniem konwencjami.”

Adriana Prodeus, Stopklatka.pl

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Sztuka znikania to kolejna, po Króliku, fascynująca lekcja historii.” Katarzyna Kazimierowska, Zwierciadlo.pl

 

***

Czym jest „Kocham Kino”?

W kalendarzach prawdziwych kinomanów czwartkowy i niedzielny wieczór to szczególny czas – wtedy właśnie emitowane jest pasmo i magazyn „Kocham Kino”, w których widzowie oglądają najznakomitsze pozycje filmowe oraz mają okazję wysłuchać rozmów ekspertów. Ich atrakcyjna forma połączona z niezwykłą wartością merytoryczną jest zjawiskiem niespotykanym w innych tego typu programach telewizyjnych. Nic więc dziwnego, że Magazyn otrzymał nagrodę Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej dla najlepszego programu telewizyjnego promującego sztukę filmową, zaś jego autorka, Grażyna Torbicka, jest uważana za wyjątkową ambasadorkę kina o wysokich walorach artystycznych, które niestrudzenie popularyzuje jako dziennikarka i krytyk sztuki, ale również jako dyrektor artystyczny Festiwalu Filmu i Sztuki DWA BRZEGI w Kazimierzu Dolnym. Jest obecna na wszystkich najważniejszych festiwalach na świecie, a w swoich programach gości największych wizjonerów współczesnego kina. Uczestniczyła w pracach jury FIPRESCI na festiwalu w Berlinie, była także członkiem jury Nagrody Pierrot na Festiwalu Filmowym w Cannes. Od 1996 r. jest członkinią FIPRESCI.

 

Idea projektu „Kocham Kino w Multikinie”

Podczas spotkań „Kocham Kino w Multikinie” Grażyna Torbicka, co miesiąc obecna w innym kinie sieci Multikino, poprowadzi spotkania z gośćmi: twórcami filmów, krytykami, znawcami problematyki podejmowanej w prezentowanych w cyklu dziełach. W spotkaniach żywy udział będzie brała publiczność Multikina – organizatorzy zapraszają widzów do wymiany opinii, zadawania pytań, prezentowania własnej filozofii myślenia o kinematografii. Projekt „Kocham Kino w Multikinie” narodził się z chęci spotkania się z widzem, któremu, podobnie jak inicjatorom cyklu, leży na sercu rozwój sztuki filmowej. A to, że rzecz dzieje się w Multikinie, niech będzie dowodem, że w zapomnienie odchodzą czasy, gdy kina wielosalowe identyfikowano  wyłącznie z komercyjnym repertuarem. Multikino, lider na rynku alternatywnych treści kinowych, regularnie prezentuje na wielkim ekranie najwybitniejsze dzieła operowe, koncerty na żywo czy nietuzinkowe kino – będąc żywym przykładem głębokich zmian w filozofii zarządzania nowoczesnymi centrami kultury, jakimi stają się kina wielosalowe.


Kategoria: Informacje prasowe | Źródło:  Redakcja Kulturalnie.waw.pl | Cena:  darmowa
Kolportaż:  internet




comments powered by Disqus
Tagi dla tej recenzji:



redakcja / kontakt | reklama | linki | regulamin i polityka prywatności| korzystając z serwisu akceptujesz pliki cookies
--